Влащинецька ЗОШ

Info


Вітаю Вас Гість
Для більших можливостей просимо
Зареєструватися
IP адрес : 18.216.156.226

Форма входу

Категорії

Мої замітки [121]
liex [0]

Опитування

Професія вчителя престижна у наш час
Всього відповідей: 494

Статистика

На сайті були




Опитування

Професія вчителя престижна у наш час
Всього відповідей: 494







Опитування

Професія вчителя престижна у наш час
Всього відповідей: 494
Головна » Статті » Мої замітки

Урок-суд

Урок-суд 
 
Мета. Навчальна.
Розкрити негативні наслідки першої світової війни та їх вплив на подальший роз¬виток міждержавних відносин, поглибити знання учнів новими даними про масштаби втрат І руйну¬вань, що були спричинені цією війною
Розвиваюча. 
Розвивати вміння аналізувати й уза¬гальнювати Історичні явища та події, визначати їх суть, причини, значення Вести пошукову роботу Ви¬робляти вміння відстоювати свою точку зору, пова¬жати думку опонентів
Виховна. 
Сприяти вихованню в учнів загально¬людських духовних, ціннісних орієнтацій та взаємо¬розуміння між народами на основі особистісного усвідомлення досвіду Історії
Обладнання. 
Рожик Μ Є , Ерстенюк Μ І, Пасічник М.С., Сухий О Μ , Федик 11 Всесвітня Історія Новітні часи 1914—1945 — Підручник для 10 класу — Київ — 2000 ρ, Щедріна ІЕ Всесвітня Історія у схемах І таблицях 10-11 класи — Харків — 2001 ρ, Трубайчук А, Задорожна О Зарубіжний світ (1900—1922), Пер¬ша світова війна // Історія в школі — 1996 ρ — № З — с 21—24, Абаїмов В Перша світова війна 1914 — 1918 рр. В курсі всесвітньої історії (10 кл) методичні рекомендації // Історія в школі — 1998 — № 5-6 — с 45, Россия и СССР в войнах 20 века Статистическое исследование — Под ред Кривошеева Г Φ — Москва — 2001 — с 84—109, Соколов Б В Сто ве¬ликих войн — Москва — 2001 — с 395 — 396, Кар¬та «Світ після Першої світової війни 1918—1927 рр. »
«Десять мільйонів трупів! Потік крові у цих деся¬ти мільйонів убитих — сорок мільйонів літрів палаючої людської крові — міг би протягом цілого дня замінити величезну водяну масу Ніагарського водо¬спаду і силою свого тиску надати електричний струм цілому столичному місту»

 
План уроку.

1. Вступне слово вчителя
2. Актуалізація опорних знань учнів (Бесіда)
3. Засвоєння нових знань (Суд)
4. Підсумки уроку Домашнє завдання

Вчитель. Війни завжди були «супутниками» людст¬ва Вони велися за володіння новими територіями, за ринки збуту та сфери впливу, за світове панування І за досягнення Інших цілей Люди не лише привикли до них, але й давно вже навчилися вести страшну бухгалтерію війни, поділяючи час своєї Історії на мирний та воєнний Вчені підрахували, що за минулі 50 століть народи пережили 14500 великих та малих війн, крім того за всі роки Існування людства тільки 300 років були абсолютно мирними
Статистика свідчить з 1601 по 1700 ρ у війнах загинуло 3,3 млн. чоловік, з 1701 по 1800 — 5,3 млн. чоловік, з 1801 по 1913 — 5,6 млн. Але 20 століття породило новий тип війни — світові, в яких прий¬мали участь десятки країн І десятки мільйонів лю¬дей, а це означає, що І число жертв в цих війнах невпинно зростало Все це свідчить про негативні наслідки будь-якої війни, адже війни приносять тільки горе смерть, розруху, голод, каліцтва лю¬дей, епідемії хвороб Тому на нашому сьо¬годнішньому уроці ми повинні розкрити негативні наслідки 1-ої світової війни, вияснити масштаби втрат та руйнувань, визначити число жертв у воро¬гуючих сторін Влаштуємо своєрідний суд над Пер¬шою світовою війною, для того, щоб усвідомивши досвід попередніх поколінь, не допустити його по¬милок в наш час І зробити все можливе для збере¬ження миру І злагоди на Землі у 21 столітті При¬гадаємо обстановку, що склалася в світі внаслідок подій 1914—1918 років



Питання для бесіди.
1 Назвіть роки Першої світової війни? Які були причини та характер війни?
2 Які блоки були утворені напередодні війни2 Назвіть основні країни, що до них входили?
3 Перерахуйте битви Першої світової війни, які вам запам'яталися? Скільки в них загинуло людей?
4 Доведіть, що за своїми масштабами ця війна пе¬ревершила всі попередні військові конфлікти?
А наступні масштаби руйнувань І наслідків Першої світової війни розглянемо у вигляді суду
Завдання учням.
На основі виступів звинувачуючої і захищаючої сторін зробити висновки і відповісти на проблемні питання:
1. Якими методами велася війна? Як це вплинуло на масштаби втрат та руйнувань?
2. Які країни зазнали найбільших людських втрат:
а) серед військових?
б) серед цивільних?
3. Як змінилась карта світу в результаті Першої світової війни?
Учні одержали завдання: в зошитах поділити сторінку на дві частини і на основі виступів учнів за¬писувати негативні і позитивні сторони війни; склас¬ти порівняльну таблицю втрат обох сторін на війні.
Вчитель оголошує учасників судового засідання: суддя — ....; секретар суду — ....; адвокат — ....; про¬курор — ....; Перша світова війна — ....; француз — ....; англієць — ....; бельгієць — ....; італієць — ....; росіянин — ....; німець — ....; статист —.....; америка¬нець — .....; економіст — .....;
Всі інші учні можуть з дозволу судді виступати як обвинувач або захисник. Прошу учасників судового засідання зайняти свої місця і розпочати судове засідання.
Секретар суду. Встати! Суд іде!
Суддя. Слухається справа № 3456 у звинуваченні Першої світової війни. Вона звинувачується:
— у втягненні у військовий конфлікт 38 країн світу з населенням більш як 1,5 млрд., чоловік (70 % насе¬лення земної кулі);
— у загибелі 10 млн. чоловік та пораненні 20 млн. осіб;
— у змарнуванні 359,9 млрд. доларів золотом (прямі військові витрати — 208,3 млрд. доларів, не¬прямі — 151,6 млрд., доларів);
— у враженні народів Європи під час ведення військових дій епідемією іспанки, внаслідок якої по¬мерло 25 млн. чоловік;
— у сприянні розвалу економіки провідних країн світу (Німеччина, Росія);
— у несправедливому загарбанні чужих територій воюючими сторонами;
— у нерівномірному післявоєнному розвиткові країн світу (Франція диктувала свою гегемонію в Європі, Англія — в океанах, Японія — в Китаї, а Німеччина та СРСР опинились в ізоляції);
— в неспроможності забезпечити мирні міждер¬жавні стосунки в післявоєнний період (Версальсько — Вашингтонська система була головною причиною, що наблизила Другу світову війну).
З'ясуємо особу підсудної. Підсудна ваша повна на¬зва?
Перша світова війна. Перша світова війна 1914— 1918 pp.
Суддя. Рік народження?
Перша світова війна. 1914 рік, 28 липня, але тоді я ще невпевнено стояла на ногах. Але з серпня 1914 р. я виросла і no-чала діяти на повну силу.
Суддя. Місце народження?
Перша світова війна.
Європа: Сербія (28.07.1914 p.), Люксембург (2.08.1914 p.), Бельгія (4.08.1914р.)
Суддя. Ваші батьки?
Перша світова війна. Військові блоки: Антанта і Четверний союз.
Суддя. Чи є запитання до підсудної у державного обвинувачувача?
Прокурор. Ні.
Суддя. У захисту?
Адвокат. Ні! Але прошу врахувати всі заслуги підзахисної протягом всього її життя. Оскільки, ва¬ша честь, названа лише негативна сторона, про по¬зитивну замовчено.
Суддя. Суд все врахує. Підсудна, чи визнаєте ви себе винною у злодіяннях?
Перша світова війна. Не повністю. Адже, коли б мене не було, то в ряді країн (Росія, Австро-Угорщина, Німеччина, Туреччина) не відбулися б революції, що призвели до розпаду імперії та ут¬ворення нових незалежних держав у Європі — Польщі, Фінляндії, Литви, Латвії, Естонії, Чехословаччини, Угорщини, Австрії, Югославії. Це свідчить, що я дала волю багатьом народам Євро¬пи, звільнила їх від імперіалістичного гніту. Хіба цього мало?
Суддя. Ми зараз це вияснимо, запросивши сюди свідків від країн, що брали участь у війні. Запро¬шується представник Франції. Свідок, чи знаєте ви, що неправдиві показання, перекручення фактів, дат, головних історичних подій і понять, вплинуть на вашу оцінку? (Ці слова суддя говорить до всіх свідків).
Француз. Так, я знаю Я буду говорити правду І тільки правду Найбільші битви в ході війни точили¬ся на території Франції 11 департаментів зазнали жорстокої руйнації Чудові сільськогосподарські угіддя, переорані мільйонами артилерійських сна¬рядів, перетворилися на непридатну багнюку, за¬сіяну залізяччям Численні ферми зруйновано або спалено Понад 2 млн. людей залишили своє помеш¬кання, 3/4 з яких стали непридатними для життя Та¬ка ж доля спіткала 23 тис заводів І фабрик, де ці лю¬ди працювали Понад 5,5 тис км залізниць І 48 тис км шосейних шляхів було пошкоджено Але найгірше було те, що в результаті війни Франція за¬знала страшних людських втрат — майже 1,4 млн. її солдатів було вбито, ще 2 млн. 600 тис поранено 
Суддя. Запрошується свідок від Бельгії 
Бельгієць. Більшість території Бельгії була окупо¬вана протягом чотирьох років Німці вивезли з бельгійських заводів І фабрик все устаткування, що¬року збирали збіжжя та Інші продукти харчування, переплавляли церковні дзвони на гармати, розстрілювали бунтівників Фландрія, єдина неокупована частина Бельгії, була знищена повністю в ході боїв, а її найстаріше місто Іпр лежало в руїнах По¬над 500 тис бельгійських солдатів загинуло 
Суддя. Запрошується представник Англії 
Англієць. Хоча англійські території не були захоп¬лені ворогом І на ή землях не велося боїв, все ж Англія втратила 750 тис вбитими І 1,5 млн. поранени¬ми Англійський уряд заборгував величезні суми він витратив на війну 9 млрд. фунтів І понад 1 млрд. по¬зичив у Америки.
Суддя. Прошу дати свідчення представнику Італії 
Італієць. За 3 роки війни Італія втратила 600 тис своїх солдатів А після поразки під Капоретто її північно-східні землі було спустошено.
Суддя. Запрошується для дачі свідчень представ¬ник Росії.
Росіянин. Масовий голод, смерть 1 млн. 700 тис сол¬датів поставили в 1917 ρ країну на коліна її територію окупувала Австро-Угорщина — Польщу, Білорусію, Прибалтику, Україну Дон, Кубань до самих Кавказьких гір, а третина населення колишньої Російської Імперії опинилася під німецьким управлінням А в жовтні 1917 ρ до влади прийшли більшовики, які влаштували жор¬стокий терор, внаслідок якого багато людей загинуло.
Суддя. Запрошується свідок від Німеччини
Німець. Хоча на території Німеччини майже не ве¬лися бойові дії, все ж таки вона втратила 2 млн. сол¬датів Революція, що прокотилася по всій Німеччині, викликала хаос Ситуація ускладнювалася ще й тим, що британський флот навіть після закінчення війни блокував німецькі порти, перешкоджаючи ввозу то¬варів Від цього страждало цивільне населення, про¬стий народ Оскільки пароплави з продуктами не могли зайти в їхні порти, мільйони німців були при¬речені на голодування
Суддя. А зараз ми запрошуємо свідка захисту — представника США.
Американець. Хоча наша країна І втратила 116 тис своїх солдатів, але водночас американський капітал заробив на воєнних замовленнях величезні прибут¬ки Усі країни Антанти перетворились на наших боржників Все це було б неможливим без війни Прошу суд це врахувати при винесенні вироку.
Суддя. Суд все врахує Слова просить державний обвинувачував.
Прокурор. Ваша честь! Враховуючи, що представ¬ники воюючих країн дали неповні дані по масштабах втрат І руйнувань, то прошу надати слово військово¬му статисту.
Військовий статист. Перша світова війна тривала 4 роки, три місяці І 10 днів (з 1 серпня 1914 по 11 лис¬топада 1918 ρ ), охопивши 38 країн з населенням 1,5 млрд. чоловік В державах Антанти було мобілізовано біля 45 млн. осіб, а в коаліції Центральних держав 25 млн. , разом — 70 млн. осіб Це означає, що найбільш робочо-придатна частина чоловічої половини жителів була забрана Із матеріального виробництва і кинута на взаємознищення заради Імперіалістичних Інте¬ресів На кінець війни чисельність армій збільшилась (в порівнянні з мирним часом) в Роси — у 8,5 раз у Франції — в 5 раз, в Німеччині — в 9, в Австро-Угор¬щині — в 8 раз Так, в червні 1917 ρ Із 521 дивізії, які мала Антанта, 288 (55,3%) були російськими, а в червні 1918 ρ Із 361 дивізії Центральних держав — 236 (63,4%) належали Німеччині Війна принесла людству небачені обмеження та страждання, зага¬льний голод та розорення Загальні втрати всіх сторін в Першій світовій війні склали біля 10 млн. вбитих І 20 млн. поранених (з них 3,5 млн. осіб залишились каліками) Німеччина втратила 2 млн. 30 тис чоловік вбитими (це 59,3 % — від загальної кількості η армії), Австро-Угорщина — 1,1 млн. чоловік (54,2%), Бол¬гарія — 90 тис (45,2%), Туреччина — 800 тис (53,3%) Втрати країн Антанти були ще більшими Франція — 1400 тис чоловік (55,9%), Англія — 715 тис. + 200 тис. її домініони (34,8%), Італія — 580 тис (30 %), Сербія і Чорногорія — 280 тис (49 % ), Росія — 2254,4 тис чоловік (60,3%), Румунія — 250 тис чо¬ловік, Бельгія — 38 тис чоловік (51,6%), Греція — 26 тис чоловік, Португалія — 7 тис чоловік, Японія — 300 чоловік, США — 116 тис (1,2% — від загальних втрат у війні всіх воюючих країн) Загальні втрати центральних держав склали 4 млн. 20 тис чоловік, а країни Антанти втратили — 5610 тис чоловік Голод та Інші стихійні явища, викликані війною, призвели до зростання смертності та зниження народжува¬ності Зменшення населення, за цією причиною ли¬ше в 12 воюючих країнах склало 20 млн. чоловік в тому числі в Роси — 5 млн. чоловік, в Австро-Угор¬щині — 4,4 млн. чоловік в Німеччині — 4,2 млн. чо¬ловік Крім того, народи Європи були вражені в се¬редині 1918 ρ епідемією Іспанки, внаслідок якої по¬мерло 25 млн. чоловік
Прокурор. Ваша честь Дані військового статиста були б неповні без економічних показників Тож прошу надати слово нашому економісту.
Суддя. Слово надається економісту
Економіст. Війна вимагала також мобілізації всіх матеріальних ресурсів, доказавши вирішальну роль економіки у ведені війни Промисловість воюючих країн дала фронту мільйони гвинтівок, більше 1 млн. кулеметів, більше 150 тис артилерійських гармат 47,7 млрд. патронів, більше 1 млрд. снарядів, 9200 танків, 182 тис літаків За роки війни кількість важ¬кої артилерії зросла у 8 раз, кулеметів — у 20 раз, літаків — у 24 рази Все це вимагало людських за¬трат Так, в 1917 році на потреби війни працювало в Роси — 76% робітників, у Франції — 57%, у Велико¬британії — 46%, в США — 31,6%, в Німеччині — 58% Зростання військового виробництва воюючих країн було досягнуто, в основному, за рахунок мирних га¬лузей промисловості І перенапруження народного господарства Це призвело до порушення пропорцій між різними галузями виробництва, а в кінцевому підсумку — до розвалу економіки В Роси, наприклад, 2/3 всієї промислової продукції йшло на військові потреби І лише 1/3 — на потреби населення Це поро¬дило товарний голод, дорожнечу та спекуляцію
Особливо сильно було підірване сільське господар¬ство Посівні площі скоротилися, впала врожайність, зменшилось поголів'я худоби В містах Німеччини, Австро-Угорщини, Роси почався справжній голод
Підраховано, що загальна вартість усієї війни для воюючих країн І народів склала 359,9 млрд. доларів золотом (699,4 млрд. крб.) Сюди входять прямі військові витрати — 208,3 млрд. доларів (405 млрд. крб.) так І непрямі — 151,6 млрд. доларів (294,4 млрд. крб. ) Все це свідчить про негативні сторони війни.
Суддя. Слова просить захист Тож не будемо відмовляти йому в цьому Пане адвокат, вам на¬дається слово.
Адвокат. Хочу звернути вашу увагу на те, що Пер¬ша світова війна мала чимало позитивних сторін Зо¬крема, ряд країн отримали незалежність (Польща, Литва, Латвія, Естонія, Чехословаччина, Угорщина, Австрія, Югославія), припинили своє Існування Російська, Турецька, Австро-Угорська Імперії, США отримали величезні прибутки, а країни Антанти — Франція та Великобританія отримали відповідно геге¬монію в Європі та океанах, крім того багато країн от¬римали величезні території — Франція повернула собі Ельзас І Лотарингію І отримала німецькі колонії в Африці (разом 14520 км2 з населенням 1 млн. 820 тис чоловік), Англія — 2 млн. 150 тис км2 з населен¬ням 6 млн. 230 тис чоловік, територіальні надбання отримали також Польща, Данія, Латвія, Бельгія, Чехословаччина Японія, Румунія, Югославія, Вірменія, Греція, Естонія Литва, війна сприяла технічному прогресу — вдосконалились літальні апарати, машин¬не устаткування, бронеавтомобілі, винайдено танк, багато хімічних препаратів Виходячи з сказаного ви¬ще, прошу суд зменшити міру покарання.
Суддя. Суд все врахує Слово має прокурор.
Прокурор. Насамперед хочу наголосити на жорсто¬ких умовах ведення війни, що призвели до великої кількості втрат та руйнувань Так, в ході Східно-Пруської операції (серпень — вересень 1914 ρ) війська росіян та німців втратили 250 тис чоловік, в результаті Брусиловського прориву (1916 ρ) австрій¬ські війська втратили 1 млн. вбитими і пораненими, 400 тис полоненими, у Верденській битві (лютий 1916 ρ) загинуло 350 тис французів в битві на p. Соммі (липень 1916 p.) — в перший день англійці втратили 60 тис. вбитими, а всього в ході цієї битви сторони втратили: англійці — 400 тис. вбитих, фран¬цузи — 200 тис., німці — 800 тис. чоловік; при обо¬роні «лінії Гінденбурга» (літо 1917 р.) німці втратили 250 тис. вбитих, а союзники (англійці та французи) — 400 тис. чоловік; під час німецького весіннього насту¬пу 1918 р. — німці втратили 180 тис. вбитими, а англійці — 174 тис.; а під час літнього наступу 1918 р. союзників Німеччина втратила 620 тис. чоловік. Ці втрати були викликані досконалістю зброї, насампе¬ред важкої артилерії, кулеметів, використанням танків і літаків. Крім того Німеччина, не дотримую¬чись законів ведення війни, в січні 1915 року викори¬стала на Східному фронті проти росіян хімічну зброю. Про жорстокість цієї війни свідчать докумен¬тальні спогади її учасників. Зокрема, командир 29-го корпусу російської армії генерал Зуєв, згадуючи про Горлицький прорив (1915р.) австро-німецьких військ, зазначив: «Німці зорюють поля битви градом металу і зрівнюють із землею окопи та оборонні споруди, за¬валюючи часто захисників землею. Вони тратять ме¬тал, а ми — людські життя!» Щодо здобуття незалеж¬ності рядом країн, то це є позитивним фактом Пер¬шої світової війни, але не слід забувати, що не змог¬ли вибороти свою незалежність Україна, Грузія, Вірменія, Азербайджан, середньо-азіатські халіфати. Всі вони були окуповані більшовиками упродовж 1919—1920 років.
А територіальні здобутки країн-переможниць вик¬ликали незадоволення у переможених, були головними причинами конфліктності у 20-30-ті роки 20 століття і в кінцевому результаті призвели до Другої світової війни. Тож, враховуючи все вищезгадане, прошу суд покарати Першу світову війну по всій строгості закону.
Суддя. Суд все врахує. Підсудна, ви маєте право на останнє слово.
Перша світова війна. Крім того, що я сказала на початку судового засідання та свідчень мого свідка та адвоката додати не маю що. Але прошу суд врахува¬ти ці свідчення, бо вважаю, що їх досить, щоб ви¬правдати мене.
Секретар суду. Суд іде на обдумування рішення.
(Вчитель виставляє оцінки учням).
Секретар суду. Встати! Суд іде!
Суддя. (зачитує рішення, свого роду підсумок уро¬ку, який виробляють учитель та усі учні класу при обговоренні підсумків та результатів Першої світо¬вої війни). Зразок такого рішення:
При детальному вивчені справи і при врахуванні всіх зауважень, пропозицій з боку прокурора і адвока¬та, а також свідків обох сторін, суд виносить рішення:
Перша світова війна звинувачується у втягненні у військовий конфлікт 38 країн світу з населенням 1,5 млрд., чоловік (70% населення земної кулі); у за¬гибелі 10 млн. людей та пораненні 20 млн. чоловік (3,5 млн. — залишилися каліками); у змарнуванні 359,9 млрд. доларів золотом; у сприянні розвалу економіки провідних країн світу — Росії та Німеч¬чини; у несправедливому загарбанні чужих тери¬торій воюючими сторонами; у нерівномірному післявоєнному розвиткові країн світу; у враженні народів Європи епідемією іспанки, внаслідок якої померло 25 млн. чоловік; в жорстокій, нечуваній формі ведення бойових дій (використання танків, літаків, важкої артилерії, хімічної зброї); в неспро¬можності забезпечити мирні міждержавні стосунки в післявоєнний період (Версальсько-Вашингтонська система була головною причиною, що наблизила Другу світову війну); у мілітаризації післявоєнної економіки, зростанні воєнного виробництва, вдос¬коналенні військової техніки і подальшому розвит¬кові воєнного мистецтва, що сприяло ще більшому винищенню людства під час Другої світової війни.
Враховуючи те, що Перша світова війна дала волю багатьом народам Європи та сприяла у розвиткові національно-визвольних змагань, суд виносить свій вирок:
1. Вселюдно осудити Першу світову війну, її ор¬ганізаторів та натхненників.
2. Розкрити народам світу всю суть наслідків, що спричинила ця війна.
3. Для збереження миру та злагоди на Землі, дер¬жавним можновладцям надалі використовувати тільки мирні, дипломатичні шляхи, при вирішенні міждержавних суперечностей!
Домашнє завдання. Завершити порівняльну табли¬цю втрат обох сторін у війні.













Категорія: Мої замітки | Додав: Admin (24.01.2010)
Переглядів: 776 | Рейтинг: 1.0/1
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Всього коментарів: 0