"Урок читання" |
Сценарій уроку "Урок читання" (4-й клас) Вступ Без високої культури читання, наголошував В. Сухомлинський, немає ні школи, ні справжньої розумової праці. Читання є основою опанування всіх наук, розвитку людського інтелекту. У цьому складному процесі беруть участь зір, мислення, мовлення, сприйняття, пам’ять, уява, слухові та зорові аналізатори. На швидкість читання впливають багато факторів: рівень мовленнєвого розвитку, кут зору читця, вміння артикулювати, постановка дихання, характер тексту, образ слова, розвиток периферичного зору. Уміле керівництво читанням школярів – це універсальний дидактичний прийом, психологічний вплив якого прискорює загальний розвиток дитини. Адже швидке читання – це ще й уміння енергійно, швидко міркувати, власне – це й якісно вищий рівень інтелекту дитини. А досягти якісного читання можна тільки тоді, коли вдається підтримувати у дітей інтерес до книжки й розвивати його від уроку до уроку. У відповідності з вимогами Державного стандарту, діти повинні набути бібліотечно-бібліографічні та книгознавчі уміння, практичні уміння роботи над текстами різних жанрів, елементарну обізнаність з колом дитячого читання, смисловий і технічний навички читання. Смислова сторона читання передбачає розуміння учнями фактичного змісту прочитаного. А технічна сторона охоплює такі компоненти, як спосіб, правильність, виразність, темп. На кожному уроці читання приділяється увага практичному засвоєнню доступних літературознавчих понять (сюжет, композиція, персонаж, тема, основна думка). Відпрацювати техніку читання, збагатити словниковий запас і розвинути смислову сторону читання допоможуть ігри, які доцільно використовувати на кожному уроці. В. Сухомлинський „Як Павлик списав у Зіни задачу”, „Найкраща лінійка” Мета: учити орієнтуватися у структурі тексту; формувати вміння визначати головну думку твору; давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів; розвивати мовлення; учити інсценізувати; виховувати чесність, віру в свої сили. Обладнання: портрет В. Сухомлинського, ілюстрації про дітей із серії „Що таке добро”, збірка В. Сухомлинського „Гаряча квітка”. Записи на дошці Ти знаєш, що ти – Людина. Ти знаєш про це, чи ні? Усмішка твоя – єдина, Мука твоя – єдина, Очі твої одні. Василь Симоненко Любов Здоров’я Добробут Родина Щастя Робота Успіх Друзі „Бути людино, – відповідала мати. – Це – найголовніше”. В. Сухомлинський „Живи так що усім навколо тебе було добре”. За О. Довженком Таблиця 1 доброму широкому чесному щедрому чуйному чемному порядному мудрому правдивому співчутливому наполегливому сердечному не байдужому скромному Таблиця 2 любити приголубити поважати пожаліти співчувати порадити захистити допомогти Таблиця 3 допоможе підтримає порадить поділиться виручить пробачить План-конспект 1. Поетична хвилина Читання вірша В. Симоненка „Ти знаєш, що ти – Людина”. 2. Робота з тлумачним словником „Людина – жива істота, наділена мисленням і мовленням, здатна створювати знаряддя праці і користуватися ними”. 3. Робота над текстом В. Сухомлинського „Кожна людина повинна” Прочитати, дати відповідь на запитання: що відповідала мати? Кожна людина повинна Мати з маленьким Петром сіла у вагон. Їдуть вони в далеке південне місто, на берег теплого моря – відпочивати. Вечоріло. Мати послала на лавці постіль для себе і на окремій лавці – для Петрика. Хлопчик з’їв смачну буку з курячою ніжкою і яблуко. Ліг на м’яку подушку й питає матір: – Мамо, ви говорили, поїзд веде машиніст. А в ночі хто веде поїзд? – І в ночі – машиніст, – відповіла мати. – Як? – здивувався Петрик. – Невже він вночі не спить? – Не спить, синку. – Ми спимо, а він не спить? – ще більше здивувався Петрик. – Так, машиніст не спить. – Як же це так? – не міг зрозуміти Петрик. – Адже йому хочеться спати. – Хочеться, але він повинен вести поїзд. Кожна людина повинна. – І я повинен? – запитав Петрик. – І ти повинен. – Що ж я повинен? – Бути людиною, – відповіла мати. – Це – найголовніше. Петрик довго не міг заснути. 4. Бесіда • Як ви думаєте, кому в людському оточенні не важко бути людиною? (Використовується таблиця 1.) • Просто чи не просто бути людиною? • Вдома ви працювали над проблемою: „Що таке характер? Яких рис свого характеру ви хотіли б позбутися? Як це зробити?” (Відповіді дітей.) 5. Слово вчителя Кожна людина – це неповторна особистість, унікальна і зовсім не схожа на інших. І кожна людина повинна прагнути нести в собі заряд розумного, доброго, світлого. Відомий кіномитець Олександр Довженко сказав так: „Живи так, щоб усім навколо тебе було добре”. І якщо людина навчилася любити, поважати, співчувати, захищати, приголубити, пожаліти, порадити, допомогти, то вона є незмінним претендентом на щастя (схема на дошці). А пізнати щастя можна в улюбленій роботі, в родині, в любові, в добробуті. І тоді, коли ти здоровий. А сьогодні ми зупинимося на таких складових щастя, як друзі і успіх. Спочатку про друзів. 6. Бесіда • Кого можна назвати другом? • Коли виникає дружба? Що для цього потрібно? 7. Ознайомлення з темою і метою 8. Працює „довідкове бюро” Група „Всезнайки” підготувала коротку біографічну довідку про В. Сухомлинського (розповідає учень). Василь Олександрович Сухомлинський народився у 1918 році у селі Василівка на Кіровоградщині в бідній селянській родині. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей. Усі четверо, коли виросли, стали вчителями. Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Тридцять два роки він вів свій педагогічний щоденник, а потім його розуми у щоденнику ставали книгами. Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки. 9. Робота над оповіданням В. Сухомлинського „Як Павлик списав у Зіни задачу” а) Словникова робота: зарано – рано стурбований – схвильований похнюпив – схилив п’ять – найвища оцінка (у тексті). б) Перше читання з завданням: назвати головних дійових осіб. в) Словникова робота: • прочитати повільно за вчителем; • голосно і швидко; • мовчки; стурбований списувати розв’язати помилка зарано перевірити почервонів наступного похнюпив г) Самостійне читання із завданням: Які риси характеру виявились у вчинку Павлика: • лінь; • не бажання працювати самостійно; • нечесність; • невдячність; • непорядність. 10. Робота у зошитах: продовжити міркування „Павлик почервонів і похнюпив голову, значить...” 11. Продовження роботи над текстом • Прочитати мовчки, підготуватися до читання в особа, до інсценізації (дітям, яким було завдання додому). • Читання в особах. • Творча інсценізація. Дійові особи: Павлик, Вчителька, Зіна. Автор. Ранок. До класу заходить стурбований Павлик, ніхто з дітей ще не прийшов. Павлик. О, ще нікого немає. Сплять довго, чи що? Хоч би швидше прийшов хто-небудь Спасати ж треба встигнути. Автор. До класу заходить Зіна. Зіна. О, ще нікого не має. Сплять довго, чи що? Хоч би швидше прийшов хто-небудь. Спасати ж треба встигнути. Павлик. Ой, Зіночко! Як добре, що ти прийшла раненько. Ти ж завжди все вчасно робиш. Зіна. Чого це ти сьогодні такий улесливий? Знову щось будеш просити? Павлик. А тобі що, важко відповісти? Зіна. Ні, не важко, запитуй вже. Павлик. На скільки питань задача? Зіна. На троє. А хіба ти не розв’язав? Павлик. Не вийшла... Дай списати. Зіна. Ой, Павлику. Чого ти сам не хочеш працювати? На, списуй. Сьогодні це вже востаннє. Павлик. Ну, добре. Дай, хоч сьогодні спишу. Спасибі... Автор. Павлик поспіхом списує задачу. Одна дія, друга, ось уже третя... А в третій дії він помітив у Зіни помилку. Там треба було написати 23, вона написала 32. У своєму зошиті Павлик написав правильно, а Зіні не сказав, що в неї помилка. Наступного дня вчителька принесла зошити. Учителька. У Павлика „п’ять”. Молодець Павлику, добре попрацював над задачею. А в тебе, Зіно, „чотири”. Помилку зробила... Автор. Зіна поблідла, вона глянула на Павлика. Павлик почервонів і похнюпив голову. 12. Робота в групах (3 групи) Перша група • Чи сподобалась вам Зіна? Що б ви зробили на місці дівчинки? Друга група • Про що ви запитали б у Павлика? Чи хотіли б ви з ним дружити? Третя група • Дайте порази Зіні і Павлику. 13. Робота в зошитах Спроба закінчити казку так, щоб Зіна і Павлик стали друзями. 14. Висновок Скласти пораду „Що треба для того, щоб виникла дружба?” взаємоповага взаємопідтримка взаємодопомога вміння пробачати взаємовиручка вміння поділитися. 15. Робота над текстом „Найкраща лінійка” 16. Слово вчителя А тепер про успіх. Що ж таке успіх? Успіх – це певне досягнення, якому передує захоплення, пошук, робота, а потім знання. Як досягти успіху? 17. Словникова робота майстерня – приміщення, або клас, де проводяться уроки трудового навчання; кострубата – шорстка. 18. Перше читання з завданням Назвати головних героїв 19. Словникова робота письмові майстерня найкращі кострубата ручної 20. Самостійне читання Підготуватися до тестування 1. За письмові роботи кращі оцінки: а) у Миколи; б) у Романа. 2. краща лінійка вийшла: а) у Миколи; б) у Романа. 3. Для чого роман взяв лінійку до класу? а) йому було шкода залишати її в майстерні; б) хотів показати, що і він може зробити щось краще. 21. Читання мовчазне з завданням Прослідкуйте, як змінювався настрій у хлопчиків. Подумайте, що ви їм порадили б. 22. Робота у групах Перша група Дайте корисні поради Миколі. Друга група Дайте поради Роману. 23. Висновок Ніколи не треба втрачати віру в свої сили. 24. Складання сходинок успіху я знаю я хочу знати я вивчу 25. Домашнє завдання Навчитися читати в особах. 26. Підсумок уроку Давайте складемо побажання собі, друзям, однокласникам. Я бажаю вам бути людиною, мати багато друзів, ніколи не втрачати віри в свої сили (використовуються записи на дошці). | |
Переглядів: 1886 | Рейтинг: 0.0/0 |
Рекомендуємо інші статті
Всього коментарів: 0 | |